Brugt af over 150.000 danskere

Ankenævnet for forsikring

Spar penge på din forsikring

Ankenævnet for Forsikring er et dansk ankenævn, der behandler og afgør klager fra private vedrørende forsikrings- og pensionsforhold. Forsikringsselskaberne retter sig i langt de fleste tilfælde efter ankenævnets afgørelser.

Nævnet har eksisteret siden 1975, og det har således til formål at være en hjælp for forsikringskunder, der overvejer at klage, fordi deres forsikringsselskab har truffet en beslutning, de er uenige i.

Hvis du sidder i en situation, hvor du føler dig bortdømt på den ene eller anden måde, så kan Ankenævnet for Forsikring altså måske være en løsning for dig. Det er dog vigtig, at du kan dokumentere, at der er en uenighed, før du kan klage over en situation. Hvis du vælger at indsende en klage, er det imidlertid desværre ikke altid, at du får medhold, du kan læse mere om hvordan ankenævnet fungerer her.


Forsikringsportalen e-mærke godkendt

Har du husket dit årlige forsikringstjek?

Udfyld vores formular her og lad forsikringsportalen hjælpe dig med at give dig et gratis forsikringstjek. Vi sørger for at du får 3 forsikringsstilbud så du kan vælge det bedste tilbud, helt gratis og uden forpligtelser. 


Hvornår kan jeg klage til ankenævnet for forsikring?

Du kan klage til nævnet, når uoverensstemmelsen vedrører dine egne forsikringer, og det skal samtidig været om noget privat anliggende. Du skal ydermere først have klaget til dit respektive forsikringsselskab, før du kan klage til ankenævnet. Du kan dog ikke klage over en afgørelse, der er truffet af en eventuel modparts forsikringsselskab - kun dit eget. Hvis du sidder i en situation, hvor du føler, at din modparts forsikringsselskab har ageret uretfærdigt, så skal du i stedet henvende dig til Forsikringsoplysningen. 

Skal jeg undersøge noget, før jeg klager? 

Det er en rigtig god idé at sammenligne dit selskabs begrundelse for sin afgørelse med dine forsikringsbetingelser. Det er nemlig disse betingelser, der danner grundlag for, hvordan de skal behandle din sag i sidste ende. Endvidere er det også smart at kigge efter lignende sager, så du kan få et indtryk af, om din situation umiddelbart kan løses hos ankenævnet eller ej. 

Hvordan klager jeg? 

Hvis du er helt sikker på, at du vil klage over en beslutning truffet af dit eget forsikringsselskab, så skal du altså klage til Ankenævnet for Forsikring. Du skal blot downloade klageformularen på deres hjemmeside, hvorefter du udfylder den enten i hånden eller på computer. Den udfyldte formular sendes så til følgende adresse: Ankenævnet for Forsikring, Anker Heegaards Gade 2, Box 360, 1572 København V. 

Når du har indsendt din klage, er det blot at vente på din afgørelse. Hvis du ikke får medhold i din sag, så skal du betale et klagegebyr på 150 kroner. Hvis du omvendt får medhold, så får du pengene tilbage. 

Hvis du heller ikke er tilfreds med Ankenævnet for Forsikrings afgørelse, har du naturligvis stadigvæk ret til senere at gå til domstolene med din sag. 

Forsikringsportalen hjælper månedligt flere 1000 danskere med at få en billigere og bedre forsikring. Er du utilfreds med dit nuværende forsikringsselskab, eller vil finde ud af om du betaler for meget i forsikring, eller kan få bedre dækning, så anbefaler vi at du indehenter 3 gratis tilbud på dine forsikringer